Pedagogia Freinet- o pedagogie actuală
Alternativa pedagogică Freinet este fondată pe valori universale:
:
- RESPONSABILITATE |
- AUTONOMIE |
- ÎNTRAJUTORARE |
Pedagogia
Freinet își propune să contribuie la construirea unei școli dinamice, active,
moderne, folosind tehnici și procedee simple, la îndemâna oricui.
Multiplele tehnici
ale pedagogiei Freinet introduc o serie de scheme de relaţii în cadrul clasei,
dar şi cu exteriorul. Această varietate a tehnicilor de lucru creează bogăţia
mediului educativ şi calitatea relaţiilor care se stabilesc. Toate tehnicile
pot fi utilizate cu succes la toate clasele din învăţământul tradiţional, nu
numai în clasele Freinet. Aceste tehnici sunt :
- Textul liber
- Jurnalul
şcolar
- Corespondenţa
şcolară
- Ancheta
documentară
- Exprimarea
plastică
- Exprimare
corporală
- Creaţie
manuală
- Exprimarea
dramatică
- Ieşirea şcolară.
Textul liber
Ce este textul liber
?
„Un text liber este,
aşa cum indică numele său, un text pe care „copilul îl scrie în mod liber, când
are chef să-l scrie şi pe tema care îl inspiră". (C. FREINET)
Destinatarul
textului liber
Acesta nu mai este
învăţătorul care sancţionează prin notă, ci
colegii, grupul-clasa, corespondenţii, părinţii, vecinii etc.
Rolul cadrului didactic:
să găsească spaţiu în orar pentru textul liber; să deschidă clasa pentru viaţă;
să ajute pe copil să-şi găsească cuvintele care să-i exprime cel mai bine
sentimentele, emoţiile; să nu facă tot timpul observaţii / sancţiune de genul :
„ai scris cu greşeli; ai murdărit hârtia; nu ţi-ai ales cuvintele; nu ţi-ai
revăzut frazele" etc.
Prezentarea textului
liber: aceasta se face dacă elevul o doreşte. Textul liber se citeşte în faţa
colegilor, într-un climat de încredere şi bunăvoinţă. Colegii au o atitudine
critică valorizantă, nu distructivă.
„Punerea la
punct" a textului liber: dacă textul liber a fost ales pentru a fi
publicat în revista clasei, el va fi „pus la punct". Aceasta implică
analiza textului liber, adăugiri,
modificări, completări, în deplin respect pentru gândirea autorului. Fiind rod
al unei colaborări, textul liber nu se notează.
Ilustrarea textului
liber :autorul sau alţi colegi pot ilustra textul liber ales spre publicare,
dându-i o formă artistică.
Prelungirile
textului liber :pornind de la textul liber., pot fi organizate lecţii de
gramatică / ortografie, vocabular, istorie, geografie, biologie, se pot demara
anchete documentare etc.
Jurnalul şcolar
Un mijloc de
exprimare: El este un jurnal de opinie pentru că publică ceea ce copiii
gândesc.
Un mijloc de
comunicare: Este un mijloc privilegiat de a face cunoscut celorlalţi ceea ce
copilul vrea să zică.
Un mijloc de
socializare şi de formare civică: Jurnalul este, ca şi textele compuse, o
recunoaştere a dorinţelor individului. Realizând un jurnal copilul primeşte o
imagine pozitivă asupra scrisului, iar
simpla difuzare a lui în afara clasei îi dă copilului o dimensiune
socială.
Un mijloc de învăţare: copilul învaţă pentru că
realizarea jurnalului necesită competenţe în citire, scriere, ortografie,
vocabular prin necesitatea de a se face înţeles. Nu este supus la sancţiuni
şcolare, de o notă sau alta. Singura lui grijă este aceea de a produce ceva
care poate fi citit. Pentru că iese din
clasă trebuie să fie „frumos” din respect pentru cititor, deci lizibil
Corespondenţa şcolară
Corespondenţa
şcolară permite :
• Deschiderea şcolii spre viaţă :
- creează legături cu alte clase de
aproape sau de departe ;
- deschidere spre un mediu
geografic ,social,diferit ;
• Lărgirea câmpului de relaţii afective ;
• Permite copilului să se construiască –
copilul devine un observator atent al
mediului,iar adultul
îl cunoaşte mai bine ;
• Aduce măsura timpului şi spaţiului prin
trăirea afectivă, inerentă acestei
practici,care-l
separă pe copil de corespondentul său ;
• Este o deschidere spre socializare ;
• Întăreşte identitatea grupului.
• Activităţile determinate de
corespondenţă sunt funcţionale şi determină învăţarea,
favorizând punerea
în aplicare a altor tehnici :textul liber, jurnalul şcolar etc.
Ancheta documentară- este o tehnică
complexă de învăţare. Pentru realizarea ei se parcurg mai mulţi paşi:
precizarea temei şi a modului de abordare, partea de cercetare, prelucrarea
informaţiei, bilanţul fiecărei etape, realizarea formei finale.
·
BIBLIOGRAFIE :
Pettini , Aldo
- (1992)
Freinet şi tehnicile sale, Editura CEDC , Bucureşti;
Rădulescu , Mihaela
– (1999) Pedagogia Freinet .Un demers inovator , Editura Polirom, Iaşi .
Comentarii
Trimiteți un comentariu