”O școală modernă care pregătește copiii de
azi să trăiască în lumea de maine ”
Pedagogia Freinet este una dintre puținele pedagogii alternative care s-a
impus în fața timpului, dovedind astfel că structura și bazele sale sunt unele
bine fortificate, ce din punct de vedere diacronic nu numai că a rezistat, dar
a și evoluat constant. Acest fapt nu poate decât să indice actualitatea acestei
pedagogii, care deși a fost fondată de Célestin Freinet (1896-1966) în secolul
20,ea poate fi întâlnită la nivel mondial ca metodă de predare cu un succes
impresionant în formarea și educarea elevului.
Aceasta respecă
curriculum-ul național, face parte din subsistemul învățământului alternativ de
stat, este centrată pe copil,luând în considerare cele trei componente ale personalității sale: UNICITATE, DIVERSITATE, GLOBALITATE
Este aplicat
- În învățământul
preșcolar și primar(rețea învățământ alternativ), dar și în cel gimnazial și liceal(tehnici
Freneit)
- În activități
extracurriculare, tabăra internațională ȘCOALA DE VARĂ
Principiile pedagigiei Freinet
1. Școală centrată pe
copil
,,Veţi fi la nivelul copiilor. Îi veţi
vedea cu ochi, nu de pedagog şi de şef, ci cu ochi de om şi de copil şi veţi
reduce imediat, prin acest fapt, distanţa periculoasă care există, în clasele
tradiţionale, între elev şi profesor” spune Freinet. Cu ochii permanent
deschişi la opţiunile elevilor, profesorul trebuie să întrunească factorii
situaţiei educative, fără a avea nevoie să psihanalizeze. Rezultă că rolul
profesorului este riguros şi considerabil în faza organizării clasei ca să
permită fiecărui elev să lucreze liber.
Freinet introduce în clasă un climat nou, asociind
profesorul şi elevii în realizarea de sarcini comune. Elevul ,,cu experienţele
sale proprii şi cunoştinţele sale diverse şi difuze, are şi el de dat
informaţii profesorului”.
2.
Muncă școlară motivată
Freinet
se pronunţă pentru o educaţie a muncii. Educaţia trebuie să-şi găsească motorul
esenţial în muncă creatoare, liber aleasă şi asumată. În cucerirea autonomiei
fiecare trebuie să inveţe să-şi fixeze singur obiectivele, în loc să aştepte
să-i fie mereu impuse din exterior. Şcoala devine un loc de producţie decisă
cooperativ de copii prin creaţii, cercetări, deprinderi dobândite; ea este
astfel adevărata pregătire pentru o lume a muncii în care fiecare va putea participa
la decizii.
3.
Activitate personalizată
Respectul identităţii personale şi al diversităţii. Copilul nu va fi
supus modelelor prestabilite, ci acceptat ca atare, cu personalitatea lui.
Problema nu este reinserarea indivizilor devianţi în categoriile normalizate,
ci recunoaşterea identităţii lor fără a-i exila în diferenţa lor sau a-i
abandona.
Munca individualizată este una din tehnicile de învăţare ale
pedagogiei Freinet care vizează plasarea copilului în centrul sistemului
educativ, ţinând seama de achiziţiile sale, de ritmurile şi de capacitatea sa
de a deveni actor al propriei învăţări.
4. Expresie
liberă şi comunicare
Libera exprimare nu este invenţia unui elev deosebit de
creativ, ea este manifestarea însăşi a Vieţii. Libera exprimare pedagogică
trebuie să permită fiecăruia să- şi redea sentimentele, emoţiile, impresiile,
cugetările, îndoielile. Toţi copiii, dacă n-au fost încă descurajaţi, percep
nevoia şi dorinţa de a se exprima, de a comunica între ei cu instrumentele de
care dispun(vorbirea, scrisul, desenul etc.)
”O școală modernă care pregătește copiii de
azi să trăiască în lumea de maine ”
Pedagogia Freinet este una dintre puținele pedagogii alternative care s-a
impus în fața timpului, dovedind astfel că structura și bazele sale sunt unele
bine fortificate, ce din punct de vedere diacronic nu numai că a rezistat, dar
a și evoluat constant. Acest fapt nu poate decât să indice actualitatea acestei
pedagogii, care deși a fost fondată de Célestin Freinet (1896-1966) în secolul
20,ea poate fi întâlnită la nivel mondial ca metodă de predare cu un succes
impresionant în formarea și educarea elevului.
Aceasta respecă
curriculum-ul național, face parte din subsistemul învățământului alternativ de
stat.
Este aplicat:
- În învățământul
preșcolar și primar(rețea învățământ alternativ), dar și în cel gimnazial și liceal(tehnici
Freneit)
- În activități
extracurriculare, tabăra internațională ȘCOALA DE VARĂ
Principiile pedagigiei Freinet
1. Școală centrată pe
copil
,,Veţi fi la nivelul copiilor. Îi veţi
vedea cu ochi, nu de pedagog şi de şef, ci cu ochi de om şi de copil şi veţi
reduce imediat, prin acest fapt, distanţa periculoasă care există, în clasele
tradiţionale, între elev şi profesor” spune Freinet. Cu ochii permanent
deschişi la opţiunile elevilor, profesorul trebuie să întrunească factorii
situaţiei educative, fără a avea nevoie să psihanalizeze. Rezultă că rolul
profesorului este riguros şi considerabil în faza organizării clasei ca să
permită fiecărui elev să lucreze liber.
Freinet introduce în clasă un climat nou, asociind
profesorul şi elevii în realizarea de sarcini comune. Elevul ,,cu experienţele
sale proprii şi cunoştinţele sale diverse şi difuze, are şi el de dat
informaţii profesorului”.
2.
Muncă școlară motivată
Freinet
se pronunţă pentru o educaţie a muncii. Educaţia trebuie să-şi găsească motorul
esenţial în muncă creatoare, liber aleasă şi asumată. În cucerirea autonomiei
fiecare trebuie să inveţe să-şi fixeze singur obiectivele, în loc să aştepte
să-i fie mereu impuse din exterior. Şcoala devine un loc de producţie decisă
cooperativ de copii prin creaţii, cercetări, deprinderi dobândite; ea este
astfel adevărata pregătire pentru o lume a muncii în care fiecare va putea participa
la decizii.
3.
Activitate personalizată
Respectul identităţii personale şi al diversităţii. Copilul nu va fi
supus modelelor prestabilite, ci acceptat ca atare, cu personalitatea lui.
Problema nu este reinserarea indivizilor devianţi în categoriile normalizate,
ci recunoaşterea identităţii lor fără a-i exila în diferenţa lor sau a-i
abandona.
Munca individualizată este una din tehnicile de învăţare ale
pedagogiei Freinet care vizează plasarea copilului în centrul sistemului
educativ, ţinând seama de achiziţiile sale, de ritmurile şi de capacitatea sa
de a deveni actor al propriei învăţări.
4. Expresie
liberă şi comunicare
Libera exprimare nu este invenţia unui elev deosebit de
creativ, ea este manifestarea însăşi a Vieţii. Libera exprimare pedagogică
trebuie să permită fiecăruia să- şi redea sentimentele, emoţiile, impresiile,
cugetările, îndoielile. Toţi copiii, dacă n-au fost încă descurajaţi, percep
nevoia şi dorinţa de a se exprima, de a comunica între ei cu instrumentele de
care dispun(vorbirea, scrisul, desenul etc.)
Bibliografie:
- Rădulescu Mihaela, ,,Pedagogia Freinet-un demers inovator’’, ed. Polirom, 1999,
- Pettini Aldo , ,,Freinet şi tehnicile sale’’, ed. CEDC, 1992,
- ,,Le Nouvel Educateur’’-Revistă de Pedagogie Freinet, nr. 17, 84, 92, 94, 101, 104, 109, 111, 128, 138
Bibliografie:
- Rădulescu Mihaela, ,,Pedagogia Freinet-un demers inovator’’, ed. Polirom, 1999,
- Pettini Aldo , ,,Freinet şi tehnicile sale’’, ed. CEDC, 1992,
- ,,Le Nouvel Educateur’’-Revistă de Pedagogie Freinet, nr. 17, 84, 92, 94, 101, 104, 109, 111, 128, 138
Comentarii
Trimiteți un comentariu